Markkinoinnin syvin olemus nallepommittajan silmin

Heinäkuun neljäntenä päivänä viime kesänä pienlentokone starttasi ja nousi varhain aamulla Pociunain kaupungista Liettuasta suuntanaan Euroopan viimeinen diktatuuri, Valko-Venäjä. Kone oli lastattu teddynalleilla.

Nalleja odotti erikoistehtävä. Jokainen niistä oli varustettu pienellä laskuvarjolla ja kyltillä, johon oli kirjailtu demokratiaa puolustava iskulause. Pian nallet pääsisivät raikkaaseen ilmaan ja tutustumaan Valko-Venäjän maaperään pääkaupunki Minskin lähettyvillä.

teddynallet

Kone lensi rajan yli hyvin matalalla – luvatta. Reilun puolen tunnin kuluttua nallet oli pudotettu, ja kone kääntyi paluumatkalle. Valko-Venäjän ilmapuolustus nukkui, eikä pienkone saanut peräänsä MIGejä.

Välittömästi operaation jälkeen sen toteuttanut ruotsalainen mainostoimisto Studio Total välitti asiasta tiedon medialle. Aluksi Valko-Venäjä kielsi kaiken, mutta kun tapahtunut piti lopulta myöntää todeksi, maan diktaattori Aljaksandr Lukašenka menetti täysin malttinsa. Hän erotti rajaturvallisuudesta ja ilmavalvonnasta vastanneet kenraalit sekä maan ulkoministerin, karkotti maasta Ruotsin suurlähettilään ja sulki maansa lähetystön Tukholmassa. Lopulta Valko-Venäjän ja EU:n välit kylmenivät pakkaslukemiin.

Lentokoneen pilottina toiminut Studio Totalin luova johtaja Tomas Mazetti vierailee kesäkuun alussa Suomessa, ja kertoo Retoriikan kesäkoulussa, vaikuttamistaitojen ammattilaisseminaarissa Hämeenlinnan Verkatehtaalla (7.6.), nallepommituksesta ja onnistuneen sissimarkkinointi-iskun anatomiasta. Tässä haastattelussa Mazetti antaa esimakua siitä, mitä tuleman pitää.

Tempauksellaan Studio Total sai laajaa kansainvälistä huomiota. Mutta se tuskin oli tempun ainoa tarkoitus. Mitä halusitte saavuttaa nallestuntillanne?

Kampanja sai alkunsa, kun joukko nuoria valkovenäläisiä otti meihin yhteyttä. Jokainen heistä oli istunut vankilassa protestoituaan nykyhallintoa vastaan. Heidän mielestään muu maailma oli asiasta liian hiljaa, ja he pyysivät meitä nostamaan Valko-Venäjän tilanteen puheenaiheeksi, Mazetti kertoo.

Idea pehmonallejen käyttämisestä saatiin sekin Valko-Venäjältä.

– Nuori protestoija oli varustanut pehmoeläimiä iskulauseilla ja asettanut niitä kaduille. Poliisien oli pakko poimia ne yksi kerrallaan, mikä sai heidät näyttämään naurettavilta. Päätimme antaa protestipehmoleluille lentokyydin.

Projekti osoittautui heti aluksi haasteelliseksi, sillä yksikään lentäjä ei halunnut osallistua tempauksen toteuttamiseen. Studio Totalin väen piti opetella lentämään lentokonetta ja monia muita uusia taitoja.

– Tavanomaiseen työhön mainostoimistossa ei kuulu ilmatorjuntajärjestelmiin perehtymistä tai sen opettelemista, kuinka lennetään matalalla vihamielisen valtion rajan yli. Kaiken kaikkiaan käytimme aikaa valmisteluihin puolitoista vuotta, Mazetti selvittää.

Nallepommituksen jälkeen Mazetti esitti tiedotusvälineissä näkemyksen, ettei diktaattorien kanssa päästä pitkälle diplomatian keinoin. Sen sijaan huumori voi olla väkevä väline. Pahinta diktaattorille on tulla naurunalaiseksi.

Mazetti ei halua vetää selvää rajaa mainostamisen ja poliittisen vaikuttamisen väliin.

– Mitä tahansa teetkin, toimiesi pitäisi tähdätä maailman saattamiseen paremmaksi. Jos uskot, että maailma tulee paremmaksi tekemällä perinteistä makeismainontaa, tee sitä. Muutoin älä tee sitä. Olemme mielellämme profiililtamme tiedostava mainostoimisto, mutta olisimme vieläkin tyytyväisempiä, jos meidät tunnettaisiin seksikkäänä mainostoimistona.

Monet ovat julistaneet Studio Totalin sissimarkkinointitoimistoksi, mutta Mazetti haluaa nostaa yhden tekijän markkinoinnissa ylitse muiden.

 – Ajattelemme että on olemassa vain yhdenlaista markkinointia: tarinoiden kertomista. Uskomme, että maailmaa voi muuttaa vain kertomuksilla. Hyvä kertomus leviää itsestään. Ihmisille ei tarvitse maksaa, jotta he kertovat sen eteenpäin.

Studio Totalin tunnuslause on ”Kuinka maailmaa muutetaan?” Sattumalta saman otsikon alle kokoonnutaan tämän vuoden Retoriikan kesäkoulussa. Mazetti kertoo saavansa nykyään paljon puhekutsuja, mutta ei kykene vastaamaan ajanpuutteen takia niistä kuin osaan. Suomeen hän tulee kuitenkin mielellään:

– Rakastamme Suomea. Meillä on kaikilla suomalainen sielu – meidät vain on asetettu asumaan pari pituuspiiriä vasemmalle. Ja mitä retoriikkaan tulee, siinä taidossa et voi ikinä olla liian oppinut.

 

Retoriikan kesäkoulussa Tomas Mazettin esityksen otsikko on Teddybear that Brought Down Generals. Kesäkoulussa puhuvat myös Jari Sarasvuo, Mikael Junger, Riikka Kämppi, Jussi Lähde, Mauri Pekkarinen, Juhana Torkki ja Sami Kuusela.

Retoriikan kesäkoulu Hämeenlinnan Verkatehtaalla 7.6.2013.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *